موتور هر خودرویی متشکل از تعداد زیادی قطعات مکانیکی است که باید با سرعت بالایی کار کنند. مهم‌ترین مانع برای این کار، ایجاد ساییدگی و بالارفتن دمای این قطعات است که به‌واسطه استفاده از روغن‌موتور برطرف ‌می‌شود. یکی از

علائم کم شدن روغن موتور

یکی از نشانه‌های مهم برای کم شدن روغن موتور را می‌توان چکه کردن آن هنگامی که خودرو پارک شده، دانست. احتمالاً شما هم با این موضوع مواجه شده‌اید که در پارکینگ پس از جابه‌جایی ماشین، لکه‌های روغن روی زمین باشند. دلیل این اتفاق در واقع نشتی روغن از قطعات موتور است.

یکی دیگر از علائم کم شدن روغن موتور را می‌توان بالارفتن دمای موتور دانست. اگر این میزان بیش از حد مجاز باشد، برای خودرو خطراتی را نیز به دنبال دارد. در نهایت هم می‌توان، سطح روغنی که در موتور در حال گردش است را با استفاده نشانگر روغن اندازه‌گیری کرد.

علت کم شدن روغن موتور چیست؟

روغنی که در خودرو به کار می‌رود، در واقع مایعی ضد جوش، ضدکف و ضد اکسید است که نقش مهمی در کارکرد صحیح موتور داشته و باید همواره به میزان معینی در مجراهای مربوطه در جریان باشد. اما گاهی اوقات شرایطی به وجود می‌آید که سبب کاهش روغن‌موتور می‌شوند. تشخیص به‌موقع این مشکل یکی از توانایی‌هایی است که راننده‌ای باید تا حدودی از آن بهره‌مند باشد. به همین منظور در ادامه چند مورد از شایع‌ترین علائم آن را بررسی می‌کنیم.
1.نشت روغن

این مایع در زمان روشن بودن موتور، به طور دائم در حال حرکت است و از ساییدگی و بالارفتن دمای قطعات موتور جلوگیری می‌کند. در برخی مواقع شاهد هستیم که به دلیل خرابی واشر‌ها یا کاسه‌نمد، روغن‌موتور به بیرون نشت می‌کند. برای این که این مشکل را دقیق‌تر بررسی کنید، لازم است به مکانیکی مراجعه کرده و در صورت خرابی واشرها یا کاسه‌نمد، آن‌ها را تعویض کنید.

گاهی پیش می آید که بعد از تعویض روغن موتور ، روغن ریزی اتفاق می افتد. اگر با این پدیده و دلایل آن آشنایی ندارید، به مطلب دلایل روغن ریزی بعد از تعویض روغن مراجعه کنید.
2.تبخیر شدن روغن‌موتور

همه مایعات اگر در معرض هوا قرار گیرند، شروع به تبخیر خواهند کرد و روغن ماشین هم از این قاعده مستثنی نیست. تا حدی تبخیر روغن منطقی است، اما اگر این میزان بیش از حد مجاز باشد؛ لازم است برای یافتن مشکل هر چه سریع‌تر اقدام کنید.
3.استفاده از روغن‌موتور نامرغوب

یکی از دلایل شایع برای این اتفاق، استفاده از روغن نامرغوب است. برای تشخیص کیفیت آن می‌توانید به رنگ یا ویسکوزیته محصول دقت کنید. رنگ روغن ماشین باید روشن و ویسکوزیته مناسبی داشته باشد.

اگر روغن مورداستفاده از کیفیت خوبی برخوردار نباشد، دو حالت ممکن است اتفاق بیفتد. اولی کم‌شدن بیش از حد آن و دومی ثابت ماندن مقدار اولیه روغن است. به بیانی دیگر اگر روغن کیفیت خوبی داشته باشد، پس از مدتی باید تا حدی کم شود. اما این میزان نباید بیش‌تر از حد مجاز آن باشد.

البته استفاده از روغن موتور بی کیفیت و تقلبی، مشکلات دیگری نیز برای خودرو شما به وجود می آورد که می توانید در مطلب عوارض روغن موتور تقلبی با آن ها آشنا شوید. در نتیجه لازم است قبل از خرید روغن موتور با بهترین برند روغن موتور آشنا باشید و با خرید آنها خیال تان از سلامت خودرو راحت باشد. همچنین نشانه هایی برای تشخیص روغن موتور تقلبی از اصل وجود دارد که در این مقاله به آن ها پرداخته ایم.
4.سبک رانندگی

نحوه رانندگی و میزان فشاری که به موتور خودرو وارد می‌کنید، علاوه بر افزایش مصرف سوخت خودرو می‌تواند بر میزان کم شدن روغن موتور هم اثرگذار باشد. هر چه موتور در دورهای بالاتری کار کند، داغ‌تر شده و روغن بیش‌تری تبخیر می‌شود.
5.طراحی موتور

سوختن موتور در اثر نشتی‌هایی که در موتور وجود دارد، امر طبیعی است و به طراحی پیستون‌ها و دیگر قطعات آن برمی‌گردد. طبق تحقیقات انجام شده اگر میزان کم شدن روغن موتور از این طریق کم‌تر از 150 سانتی‌متر مکعب در هر 1000 کیلومتر باشد، خودرو مشکل خاصی نخواهد داشت. اگر میزان سوختن روغن بیش‌تر از عدد معین باشد، احتمالاً شاهد خروج دودهای سیاه رنگی از اگزوز خواهید بود که در اصطلاح به آن «روغن‌سوزی» هم می‌گویند.
6.فرسودگی رینگ پیستون

همان‌طور که اشاره کردیم، میزان معینی روغن‌سوزی منطقی است. اما اگر رینگ پیستون خودرو دچار فرسودگی شده باشد، میزان بیش‌تری روغن وارد محفظه احتراق و سیلندرها شده و هدررفت آن بالا می‌رود. به همین منظور هرازچندگاهی لازم است این قطعات مورد بازرسی قرار گیرند تا از سلامتشان اطمینان حاصل کنید.
7.بالارفتن دمای موتور بیش از حد مجاز

موتور هر خودرو باتوجه‌به مواد سازنده و نوع طراحی که دارد، میزان مشخصی گرما تولید می‌کند. اما در برخی شرایط به دلیل کارکرد ناقص برخی قطعات مانند سیستم خنک‌کننده دمای موتور به طور چشمگیری بالا می‌رود. اولین مشخصه چنین اتفاقی روغن کم‌کردن موتور است. چرا که این مایع به طور دائم در موتور جریان دارد و در اثر دمای بالای آن تبخیر شده یا می‌سوزد.
خطرات و عوارض کم شدن روغن موتور

روغن‌موتور وظیفه مهمی را در ماشین برعهده دارد که در صورت بروز اشکالی در آن، ممکن است هزینه‌های سنگینی در اثر خرابی قطعات به مالک تحمیل شود. تا این جا در مورد علائم و دلایل این اتفاق صحبت کردیم، اما بیایید بررسی کنیم که اگر میزان کم‌شدن این مایع حیاتی بیش از حد مجاز باشد، چه مشکلاتی برای خودرو به وجود خواهد آورد.
افزایش مصرف سوخت

یکی از مهم‌ترین خطرات و عوارض کم شدن روغن موتور، افزایش چشمگیر مصرف سوخت خواهد بود. اگر میزان کافی از این مایع در موتور جریان نداشته باشد، حرکت قطعات بسیار سخت‌تر از پیش شده و در نتیجه ماشین برای به حرکت درآمدن نیاز به سوخت بیش‌تری دارد.
پایین آمدن بازدهی ماشین

اگر فکر می‌کنید که سوخت به‌تنهایی می‌تواند قوای محرکه ماشین را وادار به حرکت کند، سخت در اشتباه هستید. در موارد بسیاری دیده شده که کاهش روغن، باعث روشن نشدن موتور نیز شده است. دلیل اصلی این اتفاق بالارفتن اصطکاک بین قطعات است.
بالارفتن آلایندگی‌های خودرو

به طور عادی کارکرد یک خودرو می‌تواند آسیب زیادی به طبیعت برساند که در اثر سوزاندن سوخت‌های فسیلی اتفاق می‌افتد. اما برخی مواقع کاهش سطح روغن به دلیل به‌هم‌ریختن تنظیم موتور، سبب بالارفتن آلایندگی‌ها می‌شود.

مقدار مجاز کم‌ شدن روغن موتور تا چه حدی است؟

همان‌طور که پیش‌تر هم اشاره کردیم، کم‌کردن روغن‌موتور موضوع عادی و رایجی است که برای هر خودرویی ممکن است اتفاق بیفتد. اما زمانی این موضوع را می‌توان مشکل دانست که این میزان بیش از حد مجاز باشد و به‌صورت پی‌درپی تکرار شود.

برای خودروهای مختلف میزان کم شدن روغن می‌تواند بین 150 تا 250 سی‌سی متغیر باشد. این میزان برای هر 1000 کیلومتر کارکرد موتور در نظر گرفته شده و در صورتی یک اتفاق عادی تلقی می‌شود که به‌مرور این مقدار کاهش یابد.
حل مشکل روغن کم‌کردن موتور

باتوجه‌به اطلاعاتی که در این باره بیان کردیم، می‌توانید تشخیص دهید که کم شدن روغن خودرو شما عادی یا غیرعادی است. پس از این مرحله لازم است برای رفع مشکل اقدام کنید.

اگر کم‌شدن این مایع به شکل نشتی باشد، باید محل و قطعه معیوب را شناسایی و برای تعویض آن اقدام کنید. در شرایطی هم ممکن است بدون نشتی، روغن کم شود که احتمالاً مشکل از قطعات داخل موتور بوده و باید هر چه سریع‌تر برای تعمیر یا تعویض آن‌ها اقدام کنید.

به‌طورکلی در هر خودرو قطعاتی وجود دارند که به طور مستقیم با روغن‌موتور سروکار داشته و ممکن است نشتی از طریق آن‌ها اتفاق بیفتد. کاسه نمد عقب میل‌لنگ، واشر فیلتر روغن، واشر زیر سینی جلوی میل‌لنگ، واشر فیلتر روغن، واشر پمپ‌بنزین، واشر درپوش سوپاپ‌ها یا پیچ تخلیه روغن از جمله این قطعات هستند.

روغن‌موتور مناسب را از کجا تهیه کنیم؟

چالش تهیه روغن‌موتور مناسب و باکیفیت برای مالکان خودروهای مختلف، همواره وجود داشته و گاهی استفاده از روغن نامناسب هزینه‌ها و خسارات سنگینی را به همراه داشته است. به همین منظور توصیه می‌کنیم اگر خودروی شما از برندهای بنز یا بی ام و است، برای خرید روغن مناسب به فروشگاه آنلاین امید یدک  مراجعه کنید.